Egenvård text

Egenvård av Ditt Lymfsystem, egenmassage

1. Änglavingar gör minst 5 st vid 5 tillfällen varje dag. Ta ett djupt andetag och fyll magen med luft, lyft sakta armarna över huvudet och håll andan några sekunder. Andas ut långsamt töm (dra in) magen på luft och sänk armarna.

2. Nackstrykningar. Stryk nacken snällt men bestämt från hårfästet ner mot nyckelbensgropen, över axlarna. Kläm på trapezius-muskeln några gånger och dra fram mot nyckelbensgropen.

3. “Lyft” dig i nackskinnet med en hand och dra i sidled. Byt till andra handen och dra i sidled.

4. Magcirklar. Massera magen med cirkelrörelser ned mot ljumsken. Gör små liggande C:n (ostbågar ,tryck med tummen ifrån dig) i huden och varva med strykningar mot ljumsken.

5. Armen. Ovansida: strykningar från handen och upp över axeln och mot nyckelbensgropen. Undersida: strykningar från handen och upp mot armhålan. Lyft axelvecket. Lägg höger hand på vänster axel, lyft axelvecket med långfingret, lyft upp och håll en stund. Släpp och ta ett nytt grepp. Lyft/töj trizeps-muskeln (gäddhänget) på flera ställen. Tryck i ”simhuden” mellan fingrarna kläm lite på fingrarna med hela handen och avsluta med strykningar av hela armen upp mot armhålan.

6. Låren. Sitt långt fram på en stol. Lägg höger hand på höger ljumske tryck med vänster hand på höger hand i riktning mot magen. Snälla cirklar i knävecket. Gör långsamma kraftfulla strykningar från knät upp mot ljumsken med båda händerna. Lyft baksida lår växelvis och avsluta med strykningar mot ljumsken.

7. Underben. Strykningar på vaden från fotleden upp mot knäleden. Grabba tag lite extra i hälsenan och gnussa och dra i sidled.

8. Hela kroppen. Strykningar från foten upp till armhålan. Stykningar även på rumpan. Djupandas, gör gärna några änglavingar.

När det är flöde i Lymfsystemet så ryser du och blir knottrig och skrynklig. Skrynklet brukar synas bra på handen. Du ska helst rysa bara av att göra änglavingar.